Vores telefonbog er nu tilgængelig i webapp form. Ønsker du at prøve den?

Nej tak Ja tak

x
Guides

Godt undervejs

Første skridt til en god byggeproces er god kommunikation hele vejen igennem


Svar på praktiske spørgsmål

Start med at mødes med håndværkeren i dit hjem og gennemgå opgaven sammen. Giv håndværkeren svar på de praktiske spørgsmål, fx.:

  • Er der adgang til byggestrøm og vand?
  • Hvornår møder håndværkeren, og hvordan kan han komme ind?
  • Hvordan kan håndværkeren få fat på dig i løbet af dagen?
  • Hvor ligger kabler, ledninger og rør, hvis der skal graves i grunden?
  • Hvem dækker af for støv?
  • Hvem sørger for at fjerne byggeaffald?

I bør også aftale god takt og tone i dit hjem


Byggemøder ved større projekter
Har du gang i et større – eller et teknisk kompliceret – byggeprojekt, der strækker sig over mere end en måned? Så er det en god ide at holde regelmæssige byggemøder.
På byggemøderne kan håndværkeren orientere om, hvordan byggeriet skrider frem i forhold til tidsplanen.


Alle ændringer skal også på skrift
Nogle gange kan man ændre mening om materialerne eller opgaven undervejs – og f.eks. beslutte sig for at få lagt klinker i stedet for vinylgulv i køkkenet. Andre gange kommer man i tanke om en ekstra opgave til mureren, tømreren eller maleren, når de nu alligevel er i gang.

I så fald skal du være opmærksom på, at ændringer i den oprindelige aftale og ekstra opgaver kan få betydning for prisen og tidsfristen. Prisen og afleveringsfristen gælder kun de arbejder, der er nævnt i tilbuddet eller den skriftlige aftale. 

Kommer du – undervejs i byggeprocessen - med forslag til ændringer, skal der skrives en såkaldt aftaleseddel, som både du og håndværkeren skriver under på. Så har I begge dokumentation for, om arbejdet bliver dyrere eller billigere end først aftalt. Aftalesedlerne skal også bruges, hvis der bliver ændret på tidsplanen. 

Aftalesedlen er en del af Byggeriets Servicekoncept.