Vores telefonbog er nu tilgængelig i webapp form. Ønsker du at prøve den?

Nej tak Ja tak

x
Guides

Takt og tone i dit hjem

Når håndværkerne kommer og begynder at slibe gulvene af, rive køkkenet ned eller grave din have op, kan det desværre ikke undgås, at det støver, larmer og roder. Håndværkerne gør det selvsagt ikke for at genere dig, men fordi det er uundgåeligt, når der bygges

Det kan måske virke mærkeligt, at der kommer fremmede mennesker ind i dit hjem. Det bedste, du kan gøre, er at tale med håndværkeren om, hvordan du gerne vil have, at han og hans kolleger skal opføre sig i dit hjem.

Du kan naturligvis forvente, at håndværkeren opfører sig professionelt og ordentligt, når han eller hun færdes i dit hjem. Men du kan også selv bidrage til at gøre forholdet godt og gnidningsløst – bl.a. ved at udvise forståelse for håndværkerens arbejdsforhold.

Byggeriets Servicekoncept
I Byggeriets Servicekoncept finder du bl.a. en huskeliste over de spørgsmål, som er værd at aftale med håndværkeren: 


Takt og tone i dit hjem

  • Kan håndværkerne benytte husets toilet?
  • Kan der holdes pauser og spises frokost i huset?
  • Skal der tages særlige hensyn til udendørs - f.eks. til naboen eller haven?
  • Skal der tages særlige hensyn indendørs – må der f.eks. ikke ryges? Skal der dækkes af for støv? Skal der tages hensyn til eventuelle husdyr?

Kommunikation

  • Hvordan kan håndværkeren få fat på dig?
  • Hvem er kontaktperson hos dig?
  • Hvem er kontaktperson i virksomheden?

Praktiske spørgsmål

  • Er det nødvendigt at orientere det selskab, hvori ejendommen er forsikret, om ombygningen?
  • Er det nødvendigt med byggetilladelse?
  • Er der adgang til byggestrøm og vand?
  • Hvem foretager oprydning indendørs / udendørs / betaling herfor?
  • Skal der graves på grunden, og hvor ligger kabler, ledninger og rør?

Download Byggeriets Servicekoncept (pdf) her